Schema EK in Polen

Op vrijdagavond 30 juli a.s. vertrekt vanuit Deventer een bus met de top van de Nederlandse damjeugd (9 – 19 jaar) en hun begeleiders naar het EK jeugddammen in Polen.

De 24 jongens en meisjes wisten zich voor het EK te plaatsen door op het NK in hun eigen leeftijdsklasse bij de eerste 3 te eindigen. Onder hen verschillende door NOC*NSF erkende toptalenten, zoals Roel Boomstra, Wouter Sipma, Thijs van den Broek, Karlijn Overes en Martijn van IJzendoorn. Vincent Houtjes, van onze damclub, is een van de welpen die Nederland mag vertegenwoordigen. Iedere speler zal de komende week maar liefst 9 partijen spelen van 80 + 1, ieder in zijn of haar eigen leeftijdsklasse. Er wordt gedamd in een scholencomplex in Minsk Mazowicki, iets ten oosten van Warschau.

Nederland heeft in de verschillende leeftijdscategorien in het verleden zeer goede resultaten behaald en de verwachtingen over dit oranjeteam zijn dan ook wederom hooggespannen.

Speciaal voor het EK is een Nederlandse site ontwikkeld: www.ekjeugddammen.nl. Hierop zullen de deelnemers hun ervaringen bekend maken. Vanaf die site is ook een link met toernooibase gemaakt. De meereizenden zullen, met ondersteuning in Nederland, de partijen van de Nederlandse deelnemers zo spoedig mogelijk beschikbaar stellen voor het thuisfront.

Het speelschema ziet er als volgt uit:

Zondag 1 augustus
11:00 uur openingsceremonie
15:00 uur 1e ronde

Maandag 2 augustus
09:00 uur 2e ronde
15:00 uur 3e ronde

Dinsdag 3 augustus
09:00 uur 4e ronde
15:00 uur 5e ronde

Woensdag 4 augustus
09:00 uur 6e ronde

Donderdag 5 augustus
09:00 uur 7e ronde
15:00 uur 8e ronde

Vrijdag 6 augustus
09:00 uur 9e ronde

Zaterdag 7 augustus
09:00 uur EK sneldammen (Blitz)
14:30 uur slotceremonie

De laatste partijen zullen op vrijdag 6 augustus worden gespeeld, waarna het toernooi op zaterdag wordt afgerond met het EK sneldammen. Direct daarna zullen alle deelnemers uit ca. 12 landen weer huiswaarts keren. In de loop van zondag 8 augustus wordt het KNDB team weer terug in Nederland verwacht.

Geplaatst op zondag 25 juli 2010 door cor